Nieruchomości niezamieszkałe

Właściciel nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, nie jest zobowiązany do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Grodzisk Mazowiecki. Zobowiązany jest do indywidualnego zawarcia umowy na odbiór ODPADÓW KOMUNALNYCH z gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanym do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 733 z późn. zm.) zwanej dalej ucpg.

Postanowienia umowy zapewniają odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie o utrzymaniu czystości i porządku w Gminie Grodzisk Mazowiecki niezależnie od tego, czy właściciel danej nieruchomości niezamieszkałej wytwarza wszystkie frakcje odpadów komunalnych czy też nie umowa z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej musi obejmować wszystkie frakcje.

Oznacza to że nieruchomość musi być wyposażona w:

  • pojemnik na odpady niesegregowane (zmieszane),
  • brązowy pojemnik na bioodpady,
  • niebieski pojemnik na papier,
  • zielony pojemnik na szkło
  • żółty pojemnik na metale, tworzywa sztuczne oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe.

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m. in.: przedszkola, szkoły, ośrodki kultury, biblioteki, świetlice wiejskie, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy itp.

Sankcje za nieprawidłową umowę

Gdy umowa nie zawiera postanowień o odbieraniu wszystkich frakcji odpadów komunalnych, Burmistrz wzywa strony (zarówno właściciela, jak i przedsiębiorcę) do usunięcia uchybień. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości w ogóle nie ma umowy bądź też jest ona zawarta z podmiotem, który nie jest wpisane do rejestru działalności regulowanej, Burmistrz wzywa do jej zawarcia.

Brak prawidłowo zawartej umowy skutkuje wydaniem z urzędu decyzji, w której ustala się:

  1. Obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych;
  2. Wysokość opłat;
  3. Terminy uiszczania opłat;
  4. Sposób i terminy udostępniania pojemników w celu ich opróżnienia lub worków w celu ich odbioru.

Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Wydawana jest na okres 1 roku, nie przewidując przy tym możliwości skrócenia tego okresu.

Przedsiębiorcom nieposiadającym umowy na odbieranie odpadów komunalnych z odpowiednią firmą grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Gmina Grodzisk Mazowiecki będzie prowadzić kontrole w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych przez przedsiębiorców.

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Przejdź do treści
Gospodarka Odpadami
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.